راهنمای کامل لومن به وات

folder_openمقالات
راهنمای لومن به وات

راهنمای کامل لومن به وات 

لومن و وات عبارت‌هایی هستند که اغلب برای نشان دادن نور خروجی لامپ‌ها استفاده می‌شوند. قبل از خرید نوع صحیح نور، باید تبدیل لومن به وات، کارایی نور، مقایسه فناوری های مختلف نورپردازی و راه های انتخاب بهترین خروجی نور را بدانید. این مقاله راهنمای نهایی شما برای موضوع خواهد بود.

09127667128
09127667128

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون شهری

لومن در مقابل وات از نظر رتبه بندی لامپ

در گذشته، قبل از خرید یک لامپ، به دنبال “وات” بود. با این حال، با ورود لامپ‌های کم‌مصرف جدید به بازار که همان تعداد لومن (یا سطح روشنایی) را با وات پایین‌تر تولید می‌کنند، این عمل منسوخ شده است. بیایید این موضوع را بیشتر تفکیک کنیم.

 

وات چیست؟

وات واحد قدرتی است که میزان مصرف انرژی وسایل روشنایی را اندازه گیری می کند. در زمان های قدیم، مردم با نگاه کردن به وات لامپ، چراغ می خریدند. وات بالاتر به معنای روشنایی بالاتر برای لامپ هایی مانند رشته ای، فلورسنت و غیره است.

به عنوان مثال، در لامپ های رشته ای، الکتریسیته از سراسر رشته داخل لامپ عبور می کند تا گرما و روشنایی تولید کند. هر چه وات بالاتر باشد، سطح روشنایی نور خروجی بالاتر است. بنابراین وات به معیار روشنایی تبدیل شد.

با پیشرفت تکنولوژی، این لامپ های روشنایی توسط وسایل روشنایی بسیار کارآمدتر و کم مصرف تر مانند LED ها و CFL های کم مصرف جایگزین شدند. اصل کار آنها با لامپ های قدیمی متفاوت است. چنین لامپ هایی سطح بالایی از روشنایی خروجی را در کسری از وات ایجاد می کردند. بنابراین، اصطلاح “لومن” به وجود آمد و رتبه بندی وات محبوبیت نداشت.

 

لومن چیست؟

لومن ها اندازه گیری روشنایی نور خروجی لامپ های روشنایی هستند. تعداد لومن بیشتر به معنای سطح روشنایی بالاتر است و بالعکس. این یک واحد اندازه گیری دقیق تر از وات است و نحوه عملکرد دستگاه روشنایی را بدون توجه به منبع برق نشان می دهد.

لومن اکنون واحد اندازه گیری رایج برای قضاوت در مورد روشنایی یک لامپ است. یک مثال ساده برای درک تفاوت عظیم بین جنبه های صرفه جویی در انرژی فناوری های مختلف روشنایی این است که یک لامپ رشته ای حدود 20 لومن در هر وات تولید می کند. در مقابل، یک LED 100 لومن در هر وات تولید می کند. این تفاوت فاحش مسیر بحث های صرفه جویی در مصرف انرژی را تغییر داده است.

 

چگونه لومن ها را به وات تبدیل کنیم؟

در حین انتخاب یک لامپ برای پروژه خود، باید تعداد لومن صحیح را برای منطقه انتخاب کنید. گاهی اوقات از شما خواسته می شود که وات مربوط به لومن مورد نیاز یک وسیله روشنایی خاص را پیدا کنید و اینجاست که باید لومن را به وات تبدیل کنید.

فرمول تبدیل لومن به وات

فرمول آسان برای محاسبه وات از لومن ذکر شده در برچسب لامپ است.

وات = لومن/لومن بر وات

مقایسه تکنولوژی های مختلف لامپ

اگر به دنبال تغییر به گزینه های کم مصرف تر مانند LED و CFL هستید، باید همان لومن لامپ های رشته ای قدیمی خود را در لامپ های LED/CFL جدید پیدا کنید. جدول زیر مقایسه لومن به وات را برای LED ها، هالوژن ها، CFL ها و لامپ های رشته ای نشان می دهد. تفاوت فاحشی بین مصرف انرژی لامپ های رشته ای و LED در محدوده خروجی لومن یکسان وجود دارد.

نوع لامپ 200-300 لومن
300-500 لومن
500-700 لومن
700-1000 لومن
1000-1250 لومن
1250-2000 لومن
رشته ای 25-30 وات 40 وات 60 وات 75 وات 120 وات 150-250 وات
هالوژن 18-25 وات 35 وات 50 وات 65 وات 100 وات 125 وات
CFL 5-6 وات 8 وات 11 وات 15 وات 20 وات 20-33 وات
رهبری 2-4 وات 3-5 وات 5-7 وات 8-10 وات 10-13 وات 13-20 وات

لومن در مقابل وات برای فناوری های مختلف نورپردازی

بیشتر بخوانید: استیج رقص

 

کارایی نورانی چیست؟

کارایی نورانی لومن تقسیم بر وات است. این اصطلاح به راندمان تبدیل لامپ وات به لومن اشاره دارد. فناوری قدیمی‌تر کارایی نورانی بسیار کمی داشت. به عنوان مثال، لامپ های رشته ای تنها 15 لومن در هر وات کارایی داشتند. امروزه می توانید ال ای دی هایی با 140 لومن در هر وات پیدا کنید. این یک جهش عظیم در جنبه صرفه جویی در انرژی چراغ ها است.

وات ها دیگر در تعیین روشنایی مفید نیستند، اما در اندازه گیری کارایی نورانی لامپ مفید هستند.

باید توجه داشته باشید که کارایی نوری از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت است. همیشه برچسب لامپ را بررسی کنید تا ایده بهتری در مورد اثربخشی داشته باشید. جدول زیر تفاوت در کارایی فن آوری های مختلف را نشان می دهد. LED ها با بازدهی 80-100 Lm/W و به درستی جایگاه اول را به خود اختصاص داده اند. کلید زدن همه چراغ‌های LED می‌تواند به راحتی 50 درصد از مصرف انرژی و در نتیجه قبض برق را کاهش دهد.

 

نوع نور کارایی نوری معمولی (لومن/وات)  
لامپ رشته ای تنگستن 12.5-17.5 lm/W
لامپ هالوژنی 16-24 lm/W
لامپ فلورسنت 45-75 lm/W
لامپ ال ای دی 80-100 lm/W
لامپ متال هالید 75-100 lm/W
لامپ بخار سدیم فشار قوی 85-150 lm/W
لامپ بخار سدیم کم فشار 100-200 lm/W
لامپ بخار جیوه 35-65 lm/W

مقایسه کارایی نور برای فناوری های مختلف نورپردازی

چگونه بهترین لامپ را انتخاب کنیم؟

این بخش شامل مراحل و ترفندهای ضروری است که به شما کمک می کند نوع مناسبی از لامپ را خریداری کنید که روشنایی مورد نیاز پروژه شما را می دهد.

به جای وات به دنبال لومن باشید

مجموع لومن های مورد نیاز برای روشنایی کامل پروژه خود را بیابید. اگر می خواهید لامپ های رشته ای و هالوژن قدیمی را جایگزین کنید، لومن ها را با لامپ های جدید موجود در بازار مطابقت دهید. در حالی که به دنبال لامپ هستید، وات هیچ اهمیتی ندارد، زیرا آخرین فناوری ها از وات بسیار کمتری نسبت به لامپ های قدیمی استفاده می کنند.

اگر معادل یک لامپ رشته ای 40 وات می خواهید، به دنبال لامپ LED با خروجی 600 لومن باشید. به طور مشابه، برای یک لامپ 150 وات، یک LED با 3000 لومن بهترین گزینه شما است.

این  معیار برای کاربردهای روشنایی در مقیاس کوچکتر مانند روشنایی داخلی است. با این حال، بسیاری از عوامل دیگر در پروژه‌های گسترده‌تر و بزرگ‌تر در یافتن لومن‌های معادل در LED‌ها نقش دارند. این عوامل عبارتند از اپتیک، فرسودگی، فاکتور بالاست، دمای محیط، استهلاک لومن و غیره.

لومن های مفید:  به عنوان مثال، در کاربردهای تجاری و صنعتی مانند چراغ های خیابانی، از لامپ های 250 واتی HID برای تابش 14000 لومن در همه جهات استفاده می شود. شما نیازی به نور و انرژی هدر رفته در همه جهات ندارید و اکنون به فکر جایگزینی این وسایل با LED های ذاتی جهت دار هستید. برای این منظور، شما به دنبال معادل LED 14000 لومن نخواهید بود. در عوض، 7000-8000 لومن کافی است زیرا نور به سمت پایین به سمت زمین هدایت می شود.

درجه بندی “لومن مفید” فقط خروجی نور جهت دار را در نظر می گیرد و معمولا کمتر از کل خروجی لومن است. نمای کلی عادلانه تری از لومن ها برای وسایل جهت دار ارائه می دهد.

 

خواندن برچسب لامپ

فناوری جدید و برچسب‌های لامپ کم‌مصرف در مورد لومن، وات، کلوین و غیره صحبت می‌کنند. از آنجایی که لامپ‌های فناوری جدید به آرامی لامپ‌های قدیمی مصرف‌کننده انرژی را از بازار خارج کردند، برچسب‌ها به وضوح لومن و روشنایی را نسبت به وات ذکر می‌کنند.

خواندن حقایق نورپردازی ضروری است. این برچسب روشنایی اندازه‌گیری شده بر حسب لومن، هزینه تخمینی سالانه را پوشش می‌دهد که به شما ایده‌ای از هزینه، عمر لامپ، دمای رنگ اندازه‌گیری شده بر حسب کلوین و وات لامپ می‌دهد.

برخی از برچسب ها حاوی یک بخش “معادل وات” هستند که به یک لامپ رشته ای اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر LED 1600 لومن معادل یک لامپ رشته ای 100 وات باشد. با این حال، یک LED با عملکرد بالا تنها از 20 وات برای نشان دادن این سطح روشنایی استفاده می کند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ خطی/لاین نوری

شاخص رندر رنگ (CRI)

CRI به وضوح و متمایز بودن رنگ یک جسم در زیر نوری است که از لامپ می رسد. در درجه اول هنگام انتخاب CFL و فلورسنت در نظر گرفته می شود. CRI بالای حدود 80 برای کاربردهای داخلی مطلوب است.

دمای رنگ

در حقایق روشنایی لامپ ها، می توانید مقیاس دمای رنگ کلوین را ببینید. برای نتیجه گرمتر، به دنبال لامپ هایی در محدوده 2700K-3000K باشید. بهترین دمای رنگ LED برای جایگزینی لامپ های رشته ای در محدوده رنگ های گرم قرار دارد. رنگ های سرد و نور روز با 3000K-5000K مطابقت دارند که برای آشپزخانه و اتاق های روشن تر بهترین است. در نهایت، برای اجرای برنامه‌ها و فضاهایی که به نور روشن نیاز دارند، محدوده 5000K-6500K بهترین گزینه است.

دمای رنگ گاهی اوقات می تواند سطح روشنایی واقعی لامپ را تغییر دهد. برای لومن های یکسان، دو لامپ با دمای رنگ متفاوت نتایج روشنایی متفاوتی را ارائه می دهند. نورهای با رنگ گرمتر نسبت به دمای رنگ سرد و نور روز روشن تر به نظر می رسند. دمای رنگ را متناسب با پروژه خود تنظیم کنید.

چرا باید به چراغ های LED تغییر دهید؟

همانطور که از مقایسه بالا مشاهده می شود، LED ها 80٪ وات کمتری نسبت به لامپ های رشته ای و هالوژن برای تولید همان میزان روشنایی مصرف می کنند. تعویض می تواند هزینه شما را به شدت کاهش دهد. ال ای دی ها نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند و ماندگاری بالایی دارند که باعث کاهش بیشتر صورتحساب ها می شود. عملکردهای اضافه شده در وسایل LED مانند پنل های خورشیدی، حسگرهای حرکتی و فناوری هوشمند می تواند انرژی را تا حد زیادی کاهش دهد.

نتیجه

بهبود فناوری روشنایی تغییرات قابل توجهی در بازده انرژی و مقرون به صرفه بودن لامپ ها ایجاد کرده است. RC Lighting یک تولید کننده حرفه ای نورپردازی نما LED و نورپردازی منظره LED در چین است، اکنون برای پروژه های خود با ما تماس بگیرید!

برای دریافت  اطلاعات بیشتر و مشاوره  و ارائه خدمات با شماره های زیر تماس بگیرید .

Related Posts

keyboard_arrow_up