نورپردازی نما چیست و چگونه انتخاب کنیم؟

folder_openنورپردازی ،LED، لاینر
نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نما چیست و چگونه انتخاب کنیم؟

شرکت نورپردازی لومینکس نورپردازی نما در شهرها گسترده است و می تواند به طور قابل توجهی کیفیت تزئینی ساختمان ها را بهبود بخشد. این مقاله به شما می گوید نورپردازی نما چیست و چگونه نورپردازی نما را انتخاب کنید. بیا شروع کنیم.

09127667128
09128892591

نورپردازی نما چیست؟

نورپردازی نما یکی از عوامل مهم معماری است که زیبایی محل را تشدید می کند. با تکنیک های مختلف نورپردازی نمای بیرونی را بهبود می بخشد.

به طور کلی نماها اضلاع روبروی ساختمان هستند. اگر دیدگاه معماری را در نظر بگیریم، نماها مهمترین عناصر طراحی بیرونی هستند. دلیل اهمیت این است که نماها طراحی کامل سازه را مشخص می کنند.

بخش اساسی و جذاب نما، افکت نورپردازی است که زندگی را در ساخت و ساز خسته کننده و وحشتناکی قرار می دهد. نورپردازی نما ساختار و ویژگی های اصلی یک ساختمان را برجسته می کند.

بنابراین، معماران بر اولین ظاهر سازه ساختمان تأکید بیشتری دارند. بدون یک طرح روشنایی خوب، ساختار ساختمان صاف و کسل کننده به نظر می رسد.

علاوه بر این، برخی از عوامل به طراحی نما بستگی دارد . عملکرد صوتی، انتقال نور و بهره وری انرژی ساخت و ساز. طراحی بیرونی، ساختار و نماها تاثیر بسزایی در ظاهر ساختمان دارند. با نورپردازی نما، زیباتر، کلاسیک‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد.

نورپردازی نمای بیرونی با استفاده از تکنیک های نورپردازی کامل، ظاهر روز را با جاذبه های شبانه مطابقت می دهد. برای همه اتفاق می افتد! شاید وقتی از کنار سازه ای باشکوه با نورپردازی جذاب عبور کردید زیبایی نما را گم کرده باشید. دلیلش این است که معماران آن را به این شکل طراحی کردند تا توجه شما را جلب کنند.

نورپردازی من را هیجان زده می کند، چه نورپردازی در روز و چه در شب! به طور مشابه، بسیاری از مردم دوست دارند زمان خود را در مکان های آرام و جذاب تری بگذرانند که در آن افکت نورپردازی آنها را جذب می کند.

چرا نورپردازی نما مهم است؟

نورپردازی نما ساختمان یک عنصر حیاتی در طراحی است زیرا به ایجاد حس هنری کمک می کند، توزیع نور برابر را تضمین می کند و تصور کلی را ایجاد می کند. بسیاری از سازه های معماری کلاسیک مانند عجایب هفتگانه جهان یا سایر شاهکارهای معماری، نور شگفت انگیزی را در جبهه اصلی خود دارند.

این به این دلیل است که این چراغ ها یک احساس کلی بهینه ایجاد می کنند. می توان تفاوت فاحشی را در این ساختمان ها و عملکرد آکوستیک آنها عمدتاً به دلیل ظاهر این ساختمان ها مشاهده کرد. علاوه بر این، بسیاری از محصولات نورپردازی موجود در بازار می توانند به ایجاد طرح های نمای عالی، به ویژه برای جاذبه های گردشگری کمک کنند.

بسیاری از کشورها با پیشینه معماری غنی این ایده های نورپردازی نما را برای جذاب تر کردن مکان های دیدنی خود به کار می برند. کشورهای زیادی وجود دارند که به دلیل طراحی نورپردازی خود مشهور هستند.

به عنوان مثال، پاریس بیش از 296 چراغ روشن دارد و به آن شهر نورها می گویند . این یکی از اولین مکان هایی بود که به دلیل طراحی های نورپردازی منحصر به فرد و جذابش شناخته شد و هنوز هم یک سایت محبوب برای این بازدیدکنندگان است.

مردم ترجیح می دهند نورپردازی نما را به ساختمان های خود اضافه کنند زیرا می توان آنها را در طرح ها و گزینه های مختلف یافت. اجازه دهید به انواع مختلف نورپردازی نما و چگونگی کمک به ایجاد طرح های بیرونی عالی نگاه کنیم.

انواع  نورپردازی نما 

امروزه بیشتر ساختمان ها با انواع مختلف نورپردازی نما تزئین می شوند. نماها می توانند اشکال و طرح های مختلفی داشته باشند، اما داشتن گزینه های نورپردازی همه کاره می تواند به ایجاد بهترین تصور کمک کند. خریداران می توانند انواع زیر نورپردازی نما را برای ساختمان خود بیابند:

نمای جامد

نمای جامد نمایانگر یک دیوار صاف و بدون طرح است و یکی از رایج ترین عناصر هر ساختمان است. گزینه هایی مانند تکنیک های نورپردازی طبیعی بهترین گزینه برای این نماها هستند زیرا تنوع طراحی ندارند.

بیشتر نماهای جامد سطوح بزرگ و صافی هستند و می توانند به طور موثر طیف گسترده ای از نورپردازی نما را در خود جای دهند. طراحان حتی می توانند دماهای مختلف و تغییرات نور را با هم ترکیب کنند و در مجموع ظاهر شگفت انگیزی ایجاد کنند.

نمای عمودی تقسیم شده

این نماها معمولاً نیاز به تغییر جهت دارند زیرا سازه ها خود عمودی هستند. طراحان گزینه هایی مانند تیرهای باریک را جایگزین خوبی برای این ساختمان ها می دانند. ساختار تقسیم عمودی مستلزم ایجاد جدایی بین دیوارها و مقاطع معماری است.

علاوه بر این، می توان نورهای پایین و نورهای بالا را نیز نصب کرد تا نماهای تقسیم شده عمودی را بیشتر بهبود بخشد.

نمای افقی تقسیم شده

نمای افقی تقسیم بندی شده کاملاً برعکس نماهای تقسیم شده به صورت عمودی است و انواع مختلفی از سایه ها را در زیر نور تشکیل می دهد.

 طراحان شاهد سایه ای طولانی بر روی تقسیمات افقی هستند که می تواند بافت و ظاهر نورپردازی نما را بهبود بخشد.

با این حال، نصب این چراغ ها می تواند کمی دشوار باشد (به دلیل مناطق نصب مشکل در تقسیمات افقی)، اما می تواند ظاهر ساختمان شما را بهبود بخشد.

با این حال، می توان سایه ها را کاهش داد تا ساختمان را روشن کند، عناصر جذاب ساختمان را برجسته کند و ظاهر متعادل تری در اطراف ایجاد کند.

نمای سوراخ دار

نمای سوراخ دار در دسترس ترین نوع نور است. این به طراحان اجازه می دهد تا انواع مختلف وسایل نور را در محیط اطراف ترکیب و ترکیب کنند تا بافت های عالی ایجاد کنند و ویژگی های ساختمان را برجسته کنند. آنها همچنین به بیرون آمدن سطح کمک می کنند و ظاهر نما را بیشتر نمایان می کنند.

نماهای سوراخ دار نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارند زیرا ترکیب انواع مختلف نور می تواند چالش برانگیز باشد.

 علاوه بر این، عواملی مانند هزینه های انرژی، اندازه پروژه ها و هزینه های تعمیر و نگهداری، همگی نقش حیاتی دارند. همچنین ممکن است لازم باشد شکل نور و معماری کلی را در نظر بگیرید.

چگونه نما را روشن کنیم؟

ایجاد یک طراحی کامل نورپردازی نما مستلزم در نظر گرفتن چندین عامل است که یادگیری نحوه نورپردازی یک مجموعه نما را میسر می سازد. استفاده از بهترین شیوه ها برای صرفه جویی در منابع و دریافت بهترین جلوه های نوری در پروژه ها، حتی در شب، ضروری است.

اگر طراحان سعی کنند نور طبیعی را تکرار کنند، دشواری طراحی بیشتر می شود. ساختار معماری می‌تواند سبک‌ها و تنوع‌های مختلفی داشته باشد و دانستن بهترین چراغ‌ها مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

طراحان می توانند برخی از تکنیک های نورپردازی نما را هنگام طراحی نمای بیرونی ساختمان انتخاب کنند.

نورپردازی یکنواخت

روشنایی یکنواخت به معنای پخش شدن شدت نور برابر در سراسر نما است. این یک روش اساسی نورپردازی نما است و می تواند به ایجاد طرح های عالی حتی در سطوح بزرگ کمک کند.

نورافکن ها رایج ترین انتخاب برای طراحان برای نورپردازی یکنواخت هستند زیرا نور متعادلی را در سرتاسر ساختمان پخش می کنند. با این وجود، می توان از هر طرح و سبک سبکی استفاده کرد تا زمانی که ساختار را به درستی برجسته کند.

طراحان باید این چراغ ها را بدون توجه به نوری که می خواهند استفاده کنند، نزدیک ساختمان ها قرار دهند. نور را در بالای سازه قرار دهید تا به طور یکنواخت در سطوح پخش شود و یک جلوه نوری یکنواخت ایجاد کند.

عنصر ضروری فاصله بین منبع نور و سطحی است که فرد می خواهد روشن کند.

محدوده نور مستقیماً با شدت آن متناسب است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که نور را در فاصله ای متناسب قرار دهید و نورهای جهت دار را با نورافکن در نظر بگیرید. چراغ های جهت دار به طراح اجازه می دهد تا ویژگی های خاص ساختمان را برجسته کند.

علاوه بر این، نورهای جهت دار کوچکتر و ضعیف تر از نورافکن ها هستند، اما هنوز هم بخشی ضروری از طرح های معماری هستند.

انتخاب پرتوهای باریک برای افزایش اثر و در عین حال اجتناب از آلودگی نوری مناسب است.

روشنایی محلی

نور محلی بر نقاط خاصی از ساختار نمای عمودی مانند ارتفاع، ستون ها یا صفحات ساختمان تمرکز می کند.

جالب اینجاست که این چراغ های محلی بهره وری انرژی را نیز ارائه می دهند. طراحان همچنین می توانند انواع مختلف این چراغ ها را با هم ترکیب کرده و طرح های جمعی بهتری ایجاد کنند.

روشنایی پنهان

روشنایی پنهان پیچیده ترین روش نورپردازی است اما می تواند به ایجاد طرح های نورپردازی نما کامل کمک کند. این می تواند به ایجاد ظاهری دراماتیک، ارتقاء ساختار ساختمان و افزایش ظاهر جمعی آن کمک کند.

طراحان می توانند رویکردهای مختلفی را برای این نوع نورپردازی انتخاب کنند، مانند سیلوئت ها. قرار دادن نورها در نقاط مناسب می تواند به ایجاد اشکال با سایه کمک کند و تمرکز بر روی عناصر معماری فردی را جلب کند.

کانتورینگ یکی دیگر از گزینه های موثر برای نور ساختمان های معماری است زیرا به ساختمان درخشندگی می بخشد و طرح های دراماتیک تری ایجاد می کند. اکثر کارشناسان معماری استفاده از نوار LED را برای این کار پیشنهاد می کنند.

تکنیک های دیگری نیز وجود دارد که می توان برای نتایج بهتر از آنها پیروی کرد که عبارتند از:

    • نورهای مستقیم  یا نورهایی که مستقیماً روی خود نما می‌افتند.
    • چرای  یا قرار دادن نور نما در نزدیکی سطح عمودی. می توان این چراغ ها را در پایین پیدا کرد که با رسیدن به بالا محو می شوند. این روش به برجسته کردن صحیح سطوح بافت کمک می کند.
    • چراغ‌های شستشو  می‌توانند نماهای مسطح را روشن کرده و با قرار دادن آن‌ها در فاصله دور از سطح، به عمر بیشتری بیافزایند.
    • نورهای  برجسته کاملاً برعکس چراغ‌های شستشو است زیرا این تکنیک نورها را نزدیک نما قرار می‌دهد و جلوه‌های دراماتیک فوری با ویژگی‌هایی مانند ستون‌ها، بازشو و جزئیات ساختمان ایجاد می‌کند.

گزینه های معمول نور نما

متخصصان می‌توانند طرح‌ها و تکنیک‌های مختلفی را برای ایجاد چراغ‌های نمای عالی به کار ببرند، اما دانستن گزینه‌های مناسب وسایل نیز ضروری است. در اینجا برخی از متداول‌ترین انتخاب‌های نور نما که باید در نظر گرفته شود، توضیح داده شده است.

چراغ های دیواری

چراغ های دیواری به دلیل گزینه های طراحی ساده ای که دارند محبوبیت بیشتری دارند. این نورها می توانند به اثر سایه-نور روی سطح نما کمک کنند زیرا دیوارها می توانند در جهات مختلف بدرخشند.

ترکیب جهت های مختلف نور می تواند به ایجاد یک نتیجه جمعی بهتر کمک کند، اما این بستگی به طراحی ساختمان دارد.

به عنوان مثال، یک ساختمان با یک طبقه با نور تک دیواری کاملاً روشن می شود و تأسیسات چند طبقه به چراغ های دیواری رو به پایین و بالا نیاز دارند.

چراغ های درون زمینی

برخی از ساختمان ها نیاز به نور از پایه تا بالا دارند، بنابراین طراحان به چراغ های داخل زمین نیاز دارند . این چراغ ها به دلیل شدت نور بیشتر می توانند منطقه بزرگی را پوشش دهند، اما تنظیم زاویه نور مناسب نقش مهمی در نتیجه این پروژه های نورپردازی نما دارد.

طراحان می توانند یک چراغ با قدرت بالا یا چند چراغ کوچکتر را برای ایجاد جلوه مشابه نصب کنند. بستگی به این دارد که شخص بخواهد طرح نهایی را چگونه ببیند.

نورافکن LED

تمام ساختمان ها مانند ادارات و منازل به دلیل بهره وری بیشتر انرژی، عملکرد بهتر و غیره دارای LED هستند. علاوه بر این نقاط، می توان از چراغ های LED به عنوان نورافکن برای نما استفاده کرد.

این چراغ‌ها سازگار با محیط زیست هستند، انتشار نور با کیفیت خوبی دارند و پرتو قدرت بالاتری نسبت به اکثر گزینه‌های موجود دارند. علاوه بر این، یک طراح می تواند این چراغ ها را تغییر دهد، زیرا آنها اشکالات و دیگر موجودات کوچکتر را نمی کشند.

چراغ های سقفی

چراغ های سقفی شامل لامپ هایی هستند که برای دسترسی سریع، نتایج بافت بهتر و نگهداری آسان در سقف قرار می گیرند. آنها یک اثر نور رو به پایین را تشکیل می دهند که معماری مدرنیستی ایجاد می کند. این نورها در طول شب بهترین هستند زیرا وقتی از فاصله دور دیده شوند می توانند طرح های متقارن ایجاد کنند. طرح ها می توانند این چراغ های سقفی را تقریبا به هر شکلی ثابت کنند و معماری کاملی را در اطراف آنها ایجاد کنند.

طراحان این چراغ های سقفی را برای نور و درخشش بیشتر روی سقف اضافه می کنند و نیازی به محافظت اضافی در برابر برف، باران یا سایر خطرات آب و هوایی ندارند. این به طراحان اجازه می دهد تا به سرعت متنوع ترین گزینه های طراحی را توسعه دهند.

نکاتی برای طراحی نورپردازی نمای خارجی (روش های نورپردازی مصنوعی)

نورپردازی کامل بیرونی مستلزم ترکیب محصولات و تکنیک های نور مصنوعی مناسب است. در حالی که این تکنیک ها ممکن است برای هر ساختمان و طراحی متفاوت باشد، در اینجا نکاتی وجود دارد که هنگام طراحی طرح نور مصنوعی بعدی باید در نظر داشته باشید.

بهترین مناطق برای روشنایی را بشناسید

ایجاد طرح های نما عالی نیازی به پر کردن منطقه با نورهای بی پایان ندارد تا همه چیز روشن شود. درعوض، دانستن روش های پرهزینه و کم مصرف بیشترین اهمیت را دارد. با ارزیابی ساختار و طراحی موجود آغاز می شود.

طراحان باید تاریک ترین نقاط ساختمان را بشناسند و سپس بر این اساس یک لامپ و روش نورپردازی را انتخاب کنند.

پیشنهاد ما نصب تعداد مساوی چراغ در سرتاسر ساختمان است. اکثر مردم جلوی خانه های خود را تزئین می کنند و عقب را در نظر نمی گیرند. با این حال،

از تقلید نور طبیعی در همه جا خودداری کنید.

اکثر طراحان و صاحبان ساختمان ها سعی می کنند با طراحی نما از نور طبیعی تقلید کنند. در حالی که افزودن چند عنصر طبیعی در اینجا خوب است، بهتر است کل ساختمان را به این شکل در نیاورید.

نورپردازی نما با تغییرات و انتخاب های طراحی زیادی برای تصمیم گیری همراه است. پایبندی به طرح های طبیعی می تواند در نهایت پتانسیل یک پروژه را محدود کند. علاوه بر این، ضروری است که ساختمان تا حد امکان در شب قابل توجه باشد زیرا اکثر ناظران از آنجا عبور می کنند.

چراغ های نما باید به اندازه ای برجسته باشند که توجه را به خود جلب کنند، به دید فرد توجه کنند و در شب کاملاً خوب به نظر برسند.

نقاط دید اصلی را تعیین کنید

ادراک و زوایا بر نتایج نور نما در شب تاثیر می گذارد. بینندگان طراحی نورپردازی نما را از یک زاویه خاص می بینند و نورها باید جذاب به نظر برسند. طراحان باید دیدگاه های مهم را ارزیابی کنند (یا مناطقی که مردم وسایل را از آنجا خواهند دید).

شناسایی نقاط دید همچنین به تعیین بهترین زوایای نور برای نصب کمک می کند. زاویه نور ضروری است زیرا می تواند باعث تابش خیره کننده نور شود که ناراحت کننده است. پوشش دیدگاه های اصلی به توسعه تصویر طراحی بهتر به طور جمعی کمک می کند.

عوامل ساختار خارجی را در نظر بگیرید

حتی بهترین نورپردازی نما هم اگر قابل رویت نباشد کمکی نمی کند. بسیاری از ساختمان ها زیبایی و نور شبانه خود را فقط به دلیل وجود مانعی مانند درخت، ساختمان، بنای تاریخی و غیره به نظر می رسند.

اطمینان حاصل کنید که تمام چراغ های نما به طور کامل با چشم قابل مشاهده هستند. یک راه عالی برای انجام این کار، گرفتن یک عکس هوایی از پروژه نهایی است. عکس‌ها به دریافت ایده بهتر از دید شخص ثالث کمک می‌کنند و بر این اساس تغییراتی در طراحی ایجاد می‌کنند.

طراحی بدنه آب را در نظر بگیرید

مکان‌های دیدنی و دیگر ساختمان‌های تجاری دارای فواره‌ها، حوض‌ها و دیگر آب‌ها هستند که در شب کاملاً قابل مشاهده نیستند. با این وجود، لامپ‌های نما می‌توانند به روشن‌تر شدن این آب‌ها کمک کنند و ارزش زیبایی‌شناختی بیشتری به منطقه بیافزایند.

این ایده‌ها برای فواره‌های بزرگ بهترین هستند، زیرا آنها عمدتاً در مرکز منطقه به عنوان نقطه کانونی برای بینندگان قرار دارند. بهتر است نور را بیشتر روی آب متمرکز کنید تا بدن.

به عنوان مثال، یک منطقه خرده فروشی می تواند طراحی عجیب و غریب و مشهوری داشته باشد که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد زیبایی های باشکوهی را مشاهده کنند.

به طور مشابه، نقاط دیدنی نقاط مرکزی هر منطقه هستند و توجه زیادی را به خود جلب می کنند. برای طراحی پویاتر، چراغ های نمای دوربرد را به این نشانه ها اضافه کنید.

نتیجه

نور نما بهترین راه برای تقویت و افزودن زندگی بیشتر به هر سازه و ساختمانی است که در غیر این صورت ساده است. این چراغ‌ها در انواع مختلف طراحی، گزینه‌های نصب متعدد، و طیف گسترده‌ای از گزینه‌های دمای رنگ وجود دارند.

کارشناسان معماری می توانند هر تعداد ظاهری را که می خواهند آزمایش کنند و به یک نمای نهایی عالی دست پیدا کنند. علاوه بر این، نورپردازی نما همچنین می تواند سازه را برجسته کند، ارزش زیبایی شناختی بیشتری به آن اضافه کند و جذابیت آن را افزایش دهد.

با این وجود، فرد باید شیوه های طراحی مناسب را انتخاب کند و عناصری را اضافه کند که به خوبی با محیط طراحی ترکیب شود. ابتدا سعی کنید اجزای ساده‌ای مانند نورافکن را ترکیب کنید و سپس به اجزای پیچیده‌تر پیش رو بروید.

برای دریافت  اطلاعات بیشتر و مشاوره  و ارائه خدمات با شماره های زیر تماس بگیرید .

Related Posts

keyboard_arrow_up